Kto ma prawa do programu napisanego w pracy?

0

Witajcie,
z uwagi ze lubie programowac podjąłem się w robocie napisania kilku aplikacji które maja wspomoc działąnie firmy. Programy te będę pisał na sprzęcie firmowym w godzinach pracy. Kto w takim razie będzie miał prawa do tych programów?

0

Jesli pisanie aplikacji jest w Twoich obowiazkach to pracodawca.

0

Zależy jakie prawa. Autorskie miałbyś Ty, o ile nie podpisałeś umowy o ich zrzeczeniu się (nawet jeżeli piszesz program dla siebie, w godzinach pracy, na sprzęcie pracodawcy, to prawa autorskie masz Ty). Są jeszcze majątkowe i o nich wiem mniej. Wszystko zależy od umowy.

0

Autorskie prawa majątkowe (czyli prawo do brania kasy) ma pracodawca i zapewne odpowiedni zapis jest w umowie o pracę. Prawa autorskie (czyli prawo do mówienia, że to ty jesteś autorem) są niezbywalne.

0
Koziołek napisał(a)

...zapewne odpowiedni zapis jest w umowie o pracę...

Umowy takiej nie mam, bo nie jestem programistom, po prostu jest potrzeba napisać te alikacje, a że ja to potrafię to się za to zabrałem.

0

@goodfather, to prawa majątkowe ma pracodawca. Jednak proponuję zrobić inną sztuczkę. Zagadaj z szefem i niech da ci napisać te aplikacje na umowie o dzieło. Nie masz kodowania w obowiązkach zatem PIPa się nie będzie miała do czego przyczepić. Niech obie strony potraktują to jako premię. Podatek jest 9% (bo 50%, zatem płacisz od połowy wartości umowy). Brak ZUS.

0
Koziołek napisał(a)

Podatek jest 9% (bo 50%, zatem płacisz od połowy wartości umowy). Brak ZUS.

Nawet jeśli umowa o dzieło jest u tego samego pracodawcy, u którego ma umowę o pracę?

0

Używacie tu trochę niepoprawnie określenia "prawa autorskie".

Prawa autorskie to cała grupa praw. Do niej należą autorskie prawa majątkowe i autorskie prawa osobiste. To właśnie te ostatnie macie zapewne na myśli, pisząc tutaj o "prawach autorskich" (które zawierają w sobie zarówno prawa osobiste, jak i majątkowe).