Wycenianie projektow - dyskusja

0

Co myslicie: http://4programmers.net/Z_pogranicza/Wycena_projektów

Moze warto cos zmienic, dopisac.

Chcialby zebrac tutaj Wasze doswiadczenie i przygody w materii wyceny projektow. Na co warto zwrocic uwage, jakie bledy popelnialiscie w przeszlosci?

0

Ciekawy artykuł - opisuje sytuacje gdy kontaktujemy się zdalnie z klientem. Warto by dopisać sytuację gdy ma się bezpośredni kontakt.

Nie jestem programistą z zawodu, ani nie znam się na wycenie programów, i wszelkich innych aspektach tego zagadnienia - ale opisze sytuacje z życia wziętą. Dostałem propozycję na pewną aplikację (program do kontrolowania działania bramek obsługujących VoIP). Po wytłumaczeniu mi o co biega przez jednego z pracowników firmy (ponoć informatyk) miałem skontaktować się z szefem i omówić finanse (program był im koniecznie potrzebny). Gdy policzyłem sobie szybko czas pracy doszedłem do wniosku, że nie jest to dużo roboty .. ale - pracodawca nie wiedział o tym .. program wydawał się dość trudny do napisania.

Postanowiłem więc, że wejdę z ceną bardzo wygórowaną, a jeśli nie będą chcieli się zgodzić będę schodził. Ku mojemu zdziwieniu po zapronowaniu tejże ceny, padła szybka odpowiedź "Okej . myśle, że jest to dobra cena".. Później dało mi to do myślenia - dlaczego nie podyktowałem jeszcze wyższej sumy.

Skonczyło się na tym, że program napisałem bardzo szybko (mniej więcej wg założeń), zarobiłem dużo szmalu . .ale mogłem więcej :|

0

Deti, to co zrobiłeś, to coś co można by nazwać wyceną pod klienta. Jedna z popularniejszych metod, ale też ryzykownych. To jak gra w pokera.

Mniej więcej oceniasz ile twojej pracy wymaga program. Następnie badasz klienta ile jest w stanie zapłacić i podajesz mu odpowiednią cenę.

Problem z tym podejściem jest taki, że zawsze możesz się przejechać. Albo źle oszacować swoją pracę, albo źle oszacować umiejętności negocjacyjne klienta.