liczby rzeczywiste - delphi 7

0

Witam,
zapewne dla osób programujących na liczbach zmiennoprzecinkowych to błachostka, ale ja nie mam w tym doświadczenia. Poniżej kod małej, lamerskiej procedurki pokazującej o co mi chodzi:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  calosc      : integer;
  dziesietna  : integer;
  lancuch     : string;
  suma        : single;   //extended
  licznik     : integer;
begin
  randomize();
  suma:= 0;

  for licznik:= 0 to 1000 do
    begin
      calosc:= random(11);
      dziesietna:= random(100);
      lancuch:= IntToStr(calosc)+','+IntToStr(dziesietna);
      suma:= suma + StrToFloat(lancuch);
      Memo1.Lines.Add(FloatToStr(suma));
    end;
end;

Dlaczego kiedy operuję na zmiennej typu EXTENDED wszystko jest oki, a kiedy zmienię ją na SINGLE to program wyrzuca śmieci po przecinku? (kiedy dam real to większość jest ok, ale czasem też się śmieci zdarzą).
Nie ukrywam, że używanie extended jest dla mnie co najmniej niewykonalne ze względu na operowanie gigantycznymi ilościami danych (dane giełdowe).

JEŻELI ZNASZ ODPOWIEDŹ DOBRY CZŁOWIEKU, PROSZĘ PODZIEL SIĘ. Wiem, że dla niektórych to 'pikuś', ale ja nigdy nie siedziałem we 'flołtach' w żadnych ze znanych mi języków.

0

Hm...
DecimalSeparator := ',';

0

eeeee, chyba się nie zrozumieliśmy :)
Sprawa z separatorem (również TFormatSettings) jest mi znana.

Chodzi o to że powyższy kod generuje liczby mające zawsze 2 liczby po przecinku. Suma jakiejkolwiek ilości liczb rzeczywistych powinna dać ZAWSZE liczbę też zawierającą 2 cyfry po przecinku (i tak się dzieje ze zmienną EXTENDED). Natomiast typ single daje wynik np. 5413,42822265625.

Skopiuj proszę ten kod i uruchom go ze zmienną SINGLE a potem ze zmienną EXTENDED - od razu zauważysz różnicę i to o co mi chodzi :)

0