metoda obiektu A zmienia atrubut obiektu B

0

witam
mam pewnie glupi problem ale nie moge sobie z nim poradzic...

mam utworzone 2 obiekty A i B i kazdy z nich ma jakies parametry
i chcialbym aby jedna z metod obiektu A zmieniala atrubut obiektu B
ale ni cholery mi to nie chce wyjsc...
czy moze sie nie da....? baa wystarczyloby moze nawet aby jakas metoda z A odczytala
wartosc atrybutu z obiektu B
a jakkolwiek nie wskazuje to zawsze podaje mi wartosci tylko z obiektu z ktorego ja wywoluje

kurcze az mi wstyd ze takie pytanie zadaje ale juz mnie szlak trafia....

0

A próbowałeś np tak:

$B->getX()

??

0

Przekaż obiektowi A referencję obiektu B. Będziesz miał pełny dostęp do publicznych pól obiektu B z poziomu obiektu A.

0

A do prywatnych przez metody dostępowe (np. gettery i settery).
@RFabianski, napisałeś jakikolwiek program w Javie? Widziałeś chociaż źródła jakiegoś programu?

0
class A {

    private B b;

    public A(B b) {
        this.b = b;
    }

    public String getBName() {
        return b.getName();
    }
}

class B {

    private String name = "Kasia";

    public String getName() {
        return name;
    }

    public void setName(String name) {
        this.name = name;
    }
}

public class Main {

    public static void main(String[] args) {
        A a = new A(new B());
        System.out.println(a.getBName());
    }
}

0

czy da sie bez deklaracji obiektu B w klasie A?
tylko za pomoca przekazania obiektu B jako argumentu?

moze dokladniej sprecyzuje o co mi chodzi:

class A {
    private String name;

    public A(String name) {
        this.name = name;
        System.out.println("Tworze obiekt o imieniu " + name);
    }

    void getName() {
        System.out.println("A name " + this.name);
    }
}

class B {
    private String name;

    public B(String name) {
        this.name = name;
        System.out.println("Tworze obiekt o imieniu " + name);
    }

    void getName() {
        System.out.println("B name " + this.name);
    }
}

class Main {
    public static void main(String[] args) {
        A a = new A("Marian");
        B b = new B("Krystyna");

        a.getName();
        b.getName();

    }
}

i teraz chodzi mi o to aby w klasie np A byla metoda ktora zmieni name obiektu zdefiniowanego przez klase B
aha oba obiekty sa tworzone w mainie wczesniej...

0

dobra juz mam jak chcialem


class A {
    private String name;

    public A(String name) {
        this.name = name;
        System.out.println("Tworze obiekt o imieniu " + name);
    }

    void chname(String s){
        this.name = s;
    }

    void getName() {
        System.out.println("A name " + this.name);
    }
}

class B {
    private String name;

    public B(String name) {
        this.name = name;
        System.out.println("Tworze obiekt o imieniu " + name);
    }

    void getName() {
        System.out.println("B name " + this.name);
    }

    void chOname(A c) {
        c.chname("Jozek");
    }

}

class Main {
    public static void main(String[] args) {
        A a = new A("Marian");
        B b = new B("Krystyna");

        a.getName();
        b.getName();
        a.chname("Maniek");
        a.getName();
        b.chOname(a);
        a.getName();

    }
}

ale jeszcze rano dalbym sobie rece uciaz ze juz tak probowalem nie wychodzilo...
a kazdym razie wszystkim dziekuje za odpowiedzi

0
angelhod napisał(a)

czy da sie bez deklaracji obiektu B w klasie A?
tylko za pomoca przekazania obiektu B jako argumentu?

To o czym mówisz, to pole będące referencją do obiektu, a nie obiektem. W Javie de facto nie ma zmiennych obiektowych. Do pewnego stopnia można utożsamiać obiekt ze zmienną referencyjną mającą modyfikator final ponieważ raz przypisana jej referencja obiektu nie może się zmienić na inną.
Nie ma większego znaczenia czy zmienna przechowująca referencję do obiektu jakiejś klasy jest zmienną lokalną metody czy polem całej klasy. Tak czy inaczej zmienna taka przechowuje jedynie adres obiektu na stercie, a ściślej hash lub indeks obiektu po którym kompilator oraz odśmiecacz lokalizują konkretny obiekt.

0

Czyli to normalne, że praktycznie każda klasa ma w sobie referencje do innych obiektów? Dziwnie mi się tak pisze, co dodaję nową klasę, to muszę zmieniać konstruktor innej klasy.
Nie, nie widziałem za bardzo kodów innych programów. Tak, pisałem już proste programy i robiłem w klasach referencje, bo nie doszedłem jak inaczej obiekty mają się komunikować ze sobą.

0

Dzieje się tak z powodu, że używasz wyłącznie klas konkretnych i referencji do nich. Żeby kod nie trzeba było co rusz na nowo kompilować używa się abstrakcji takich jak referencje do interfejsów i klas abstrakcyjnych. Na przykład kod, który coś robi z listą lub mapą używa referencji do typu List lub Map, a nie do konkretnych klas takich jak np. ArrayList lub HashMap.
Wszędzie gdzie używasz jakiejś referencji do interfejsu lub klasy bazowej możesz w tym miejscu użyć referencji do obiektu klasy pochodnej lub implementującej ten interfejs. Bo obiekt klasy pochodnej lub implementującej interfejs JEST też obiektem klasy bazowej lub interfejsu. Ale w drugą stronę nie jest to prawdą.
Między innymi właśnie po to istnieje hierarchia interfejsów i klas. Im bardziej abstrakcyjny i oferujący mniej możliwości interfejs, tym więcej obiektów może go łatwo implementować, a kod napisany na bazie użycia takich abstrakcji jest całkowicie odporny na zmiany implementacji.
Na przykład w Javie 8 dodano wyrażenia lambda, które są implementacją bardzo prostych i bardzo abstrakcyjnych interfejsów funkcyjnych. Dzięki temu kod utworzony z ich użyciem jest niemal całkowicie odporny na zmiany struktury i implementacji konkretnych klas. Z klasami może dziać się wszystko byleby nadal implementowały pojedynczą metodę takiego interfejsu, tak jak wcześniej. Kod który operuje na takich referencjach w ogóle się nie zmienia i nie potrzeba go kompilować ponownie.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1