Trójwymiar na płasko...

0

Czy jest jakiś sensowny (zwięzły) wzór matematyczny na odwzorowanie punktu 3D na płaszczyźnie... Tzn jak na dwóch wymiarach policzyć wspólżędne punktu trójwymiarowego? (najlepiej wraz z uwzględnieniem 'rozmiarów' punktu, tj. stosunku rozmiaru tego samego punktu w odległości 0 do odległości Z [pomińmy tu to, że punkt nie ma rozmiarów])

PS> Uprzejmie bym prosił o odpowiedź ścisłą do tematu - NIE chcę żadnego OpenGL / D3D

0

Wspomnienie o OpenGLu nie odbiega od tematu. OpenGL posiada chyba funkcje do liczenia pozycji 2D na podstawie pozycji 3D i aktualnego kąta widzenia. Można także wyświetlać w rzucie prostokątnym. Ale jeśli chcesz koniecznie wzorów, to kręciły się kiedyś na 4p.

0

Rzut równolegly ortogonalny P(x,y,z)->P(x',y',0):
x'=x+z*ctg(alfa)cos(beta)
y'=y+z
ctg(alfa)sinbeta)
alfa,beta - katy nachylenia prostej przez która rzutujesz, w praktyce alfa : 63,45
beta: 30, 45

Rzyt perspektywistyczny:
x'=xd/(z+d)
y'=y
d/(z+d)
d - odleglosc obserwatora od poczatku ukladu wsp.

0

flabra - ja tylko wzorów potrzebowałem... Sam już byłem bardzo blisko opisania ich (pół dnia nad klikoma kartkami papieru:) ) tylko w miejscu, gdzie (w pierwszych wzorach) jest ctg(alfa) ja nie wiem z jakiej przyczyny próbowałem jak najęty wcisnąć cos(alfa*pi) i tak niezbyt mi to szło :> ...

Dzięki marcin, jeszcze nie testowałem, bo mało mam czasu, ale wydaje mi się, że to powinno być to...

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1