[asm] Tryb 13h

0

Czesc. Tryb 13h to chyba jak na dzisiejsze czasy zbyt malo, potrzebuje rozdzielczosci co najmniej 640 x 480 i 16 bitow. Wie ktos czy istnieje taki tryb ?? Za kazda odpowiedz z gory dzieki. I mam jeszcze jedno pytanko:

asm {

mov ah, 00h
mov al, 13h

int 10h

}

co oznacza linijka mov al, 00h i po co w ogóle ona jest, mam ksiazke i pisze w niej ze jest to numer funkcji przerwania 10h, stad pewnie później linijka int 10h, czyli wywolanie przerwania. Ale moze ktos dokladniej mi wytlumaczy po co te numery funkcji przerwania i co to w ogóle sa te funkcje przerwania.

0

asm {

mov ah, 00h
mov al, 13h

int 10h

}

co oznacza linijka mov al, 00h i po co w ogóle ona jest, mam ksiazke i pisze w niej ze jest to numer funkcji przerwania 10h, stad pewnie później linijka int 10h, czyli wywolanie przerwania.

Chyba mov ah, 00h Po prostu zanim wywołasz przerwanie musisz przekazać programowi obsługi przerwania nr funkcji, którą chcesz wywołać. Funkcja o nr 00 to po prostu ustawienie trybu graficznego. W al za to wrzucasz nr trybu.
A co do drugiej części pytania, to są jakieś tryby o większej rozdzielczości, ale ja niestety ich nie wypróbuję. Pod WinXP to nawet mija się z celem :)

0

A ma ktoś może spis wszystkich przerwań i ich numery (czy jakos tak :) ). I jeszcze jedno pytanie, to czy w ogóle da sie w programach pod dosa pisać programy o wiekszej rozdzielczosci? CZy pozostaje tylko pisanie programow pod windowa. I czy wykorzystuje sie asemblera w programowaniu pod windosa? (to chyba troche lamrskie pytanie :) )

0

Da się trzeba mieć tylko sterownik karty graficznej.

0

no ale gdzie mam znaleźć ten sterownik (ktory to plik) i jak on w ogóle ma mi posluzyc do zwiekszenia rozdzielczosci, moze jakis kod dasz ?(c++ lub pascal)

0

A ma ktoś może spis wszystkich przerwań i ich numery (czy jakos tak :) ).

Jutro podeślę ci.

I jeszcze jedno pytanie, to czy w ogóle da sie w programach pod dosa pisać programy o wiekszej rozdzielczosci?

W większej rozdzielczości oczywiście. Nie wiem jak z kolorami.

I czy wykorzystuje sie asemblera w programowaniu pod windosa? (to chyba troche lamrskie pytanie :))

Oczywiście i to łatwiej niż pod DOSa (no może przesadzam :), trzebaby zapytać bardziej zaawansowanych programistów asma - ja się wciąż uczę...)

0

Chce zaczać programować w C++ grafike, znam bardzo dobrze php a skadnia tego jezyka jest bardzo podobna do C++. Nie ukrywam ze chcialbym robic cos z grafika 3d nie mowie tutaj o grach :). Mam ksiazke o robieniu gier 3d w pascalu i Asm. ale przy uzyciu tych programow raczej nie ma co liczyc na dobra grafike. Czytalem troche o OpenGL i DirectX ale nie wiem za bardzo jak to wszystko ma dzialac. Mam do was pytanie: Od czego mam zacząć ?? Skad wziac biblioteki OpenGL i jak je wrzucic do Visual C++. Moze znacie jakies dobre kursy o OpenGL. Najlepiej dla poczatkujacych, wraz z wyjasnieniem wrzucic taka biblioteke do C++ bo za bardzo nie wiem :P

0
         rozdz.     kolor.

12h - 640 x 480 16
11h - 640 x 480 2
10h - 640 x 350 16
0Fh - 640 x 350 3
0Eh - 640 x 200 16
przepisałem to po prostu z książki o tworzeniu gier, żeby nie było że znam to na pamięć :-)

0

Ach ludzie! ;-)

A ma ktoś może spis wszystkich przerwań i ich numery

Ściągnij sobie listę przerwań Ralpha Browna (Ralph Brown interrupt list) - tam jest wszystko, co zostało poruszone w tym wątku.

I jeszcze jedno pytanie, to czy w ogóle da sie w programach pod dosa pisać programy o wiekszej rozdzielczosci? CZy pozostaje tylko pisanie programow pod windowa.

Pomyśl! Jeśli pod DOSem nie dało by się ustawić wosokiej rozdzielczości z dużą ilością kolorów, to również i Windows nie byłby w stanie tego dokonać. Wystarczy, że masz kartę graficzną zgodną ze standardem VESA. Np. aby ustawić tryb 1024x768x16M wystarczą następujące instrukcje:

[code]mov ax,4F02h
mov bx,118h
int 10h

[/code]

Pełny zbiór trybów we wspomnianej wcześniej liście (http://www.ctyme.com/intr/rb-0275.htm).

I czy wykorzystuje sie asemblera w programowaniu pod windosa?

Oczywiście! Z wielką przyjemnością :d

Da się trzeba mieć tylko sterownik karty graficznej.


no ale gdzie mam znaleźć ten sterownik (ktory to plik) i jak on w ogóle ma mi posluzyc do zwiekszenia rozdzielczosci

Zapomnij o tym!

[dopisane]
Do Jagody (dziwna xywa, jak na faceta): na max3d.pl piszesz o 3dsmax5.0 - masz może to cudeńko?

0

Do Jagody (dziwna xywa, jak na faceta): na max3d.pl piszesz o 3dsmax5.0 - masz może to cudeńko?

Ksywa sie ta wziela od nazwiska :) Jagodziński, ale wole gdy na mnie mówią JAGI. Jezeli chodzi o MAX-a to mam i w sobote wwale na serwer i podam ci adres na maila.

0

Jaka opcje wybrac w visual C++ (file >> new) zeby robic aplikacje pod winde ale nie w okienku. Wiecie o co chodzi ? :)

0

Takie coś nazywa się aplikacja consolowa. Console Application.

0

Jagi, czlowieku! Ty sie zastanow nad soba. Ty chcesz programowac? Jesli tak to powinienes miec troszke wiecej ambicji a nie pytac sie ludzi o takie bzdety!

Jeszcze jedno:) Polecam ci Symfonie c++. Potem Pasje c++[nie koniecznie ale warto]. No a kursy opengl http://nehe.gamedev.net po angielsku, ale nie ma lepszych:) Jak chcesz moge dac ci link na directx na c+ i asemblera:)

0

Jeszcze jedno, co to tak wlasciwie sa te biblioteki OpenGL bo ja to rozumiem tak. Zbiór funkcji które umożliwiaja wyswietlanie obiektow cieniowanych plasko, z textura itd. I jezeli tak jest to czy szybkosc dzialania tych funkcji jest na tyle duza zeby uzywac do wyswietlania obiektow 3d tylko funkcji z biblioteki OpenGL czy tez lepiej napisac wlasne funkcje w Asemblerze ?? I skad moge sciagnac te biblioteki OpenGL i czy jest do nich Od razu dolaczony spis wszystkich funkcji ??
Z góry dzieki za kazda odpowiedz...

0

Opengl jest to biblioteka graficzna. Wpelni sprawna i samodzielna. Mozna w niej programowac bez uzycia asma [on jest zbedny]. Na moim starym P150+voodoo2 dziala dobrze. Analogia do opengl jest direct3d[nie directx!]. Ale ja polecam opengl:) http://opengl.org . Kurs nehe podalem wczesniej. Jesli masz vc++ to na nehe jest podane jak stworzyc projekt opengl, a jesli devc++ to wsio jest gotowy przy instalacji wystarczy wybrac odpowiedni project:) Wiesz zaloze sie ze masz zainastlowane dll od opengl:) A jesli masz kompilator dobry [czyt. Visual c++ / Devc++] to liby tez są:)

0

Bymbyl zapomnial:) RED BOOK - http://fly.srk.fer.hr/~unreal/theredbook/ - opis z przykladami kazda funkcja opengl i takie tam. Jest jeszcze Blue book ale nie mam adresu, poszukaj w necie [Blue Book to taki spis funkcji i parametrow]. Powodzenia :)

0

Coś mi sie wydaje ze mam chyba jednak zainstalowane te *.dll od opengl gdy na tej stronie opengl.org pisze ze biblioteki opengl 1.2 , 1.3 , 1.4 sa razem z najnowszymi sterownikami do karty. Ostatnio sciagalem najnowsze stery do mojej Rivy 2 64 MB pod sys 2k i XP. Ale gdzie znajduja se te pliki i jakie to sa ? albo poszukam jakiegos tutka :) Ale jakby ktos mogl powiedziec to bede wdzieczny :)

0

dobra juz mam,myslalem ze to bedzie trzeba jakos wskazac sciezke pliku zeby dolaczyc biblioteke do porgramu a tu ku mojemu zaskoczeniu samo wykrywa :P Ale ja cienki jestem. Teraz juz rozumiem czemu czasami niektore gry nie dzialaja pod XP i win 2000 jak sie nie ma zainstalowanych najnowszych sterow do karty graficznej. Sam mialem taki problem i powoli wszystko robi sie jasne :) :P. Teraz chyba czeka mnie dluga nauka, życzcie mi powodzenia. A i dzieki wszytkim za pomoc, chyba niedlugo znowu sie odezwę :)

0

a co do grafiki w Asm - oto strona poswiecona wykorzystaniu DirectXa w Asm: http://assembling-directx.w.interia.pl/

0

A tu kilka tutorkow do opengl w asmie [w ogóle masz tu asm16 i 32 (jest tez jeden kurs na linuxa:))] http://free.of.pl/a/asmpage/asmtuts.htm
Mialem jeszcze jedno gdzies ale nie moge znalezc:P. Kurde jakos mi odbilo zamiast pisac w c++ przezucilem sie na asembler:P Lubie hardcore hehehe...:P

0

Ale wiesz Jagi ... nie startuj do asemblera na razie:) Ucz sie c++ :) Aaaa no i jeszcze cos mozesz uznac to za glupia rade:) Naucz sie myslec jak komputer:)

0

Analogia do opengl jest direct3d[nie directx!]. Ale ja polecam opengl:)

Czy ja może źle czytałem DirectX SDK czy co? Przecież Direct3D jest częścią pakietu DirectX!!
A co do polecania to szczerze mówiąc nie bawiłem się OpenGL, ale słyszałem, że jest prostsze niż Direct3D (może dlatego, że bardziej przemyślane). Ja co prawda przyzwyczaiłem się używać DirectX pod Delphi (nie DelphiX!!), ale chyba jednak również polecałbym OpenGL (chociaż DirectX umożliwia dostęp do najnowszych technik i szybciej rozwija się niż OpenGL). Niestety narzędzia micro... jakoś nie zawsze logicznie są zbudowane.

0

[jam byl kiedys asmen]:) Nie denerwuj sie bo napisalem dobrze:)
Analogia do opengl jest direct3d:) Directx to directdraw,direct3d i kilka innych bibliotek. Opengl sluzy tylko i wylacznie do wyswietlania grafiki [czyli jest odpowiednikiem direct3d a nie directx]. Directx ma wszystko: grafe,dzwiek,kontrolery bla bla. Prawda ze directx rozwija sie szybciej, ale i tak polecam opengl.

0

VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!
VESA !!!!!

[nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda] [nuda]

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1