TreeView- programowe tworzenie i edycja drzewa

0

Witam,
jak w sposób programowy można tworzyć i edytowac drzewa w WPF?
Przypuśćmy, że mamy drzewo o itemach 1 oraz 2. Chcemy stworzyć button, który po kliknięciu doda do 1 poziom 1.1 i drugi buttton anologicznie tworzący dla 2 poziom 2.1. W XAML nie mam problemu ze stworzeniem takiego drzewa, ale jeśli w okienku zmiana drzewa miała by być uzależniona od użytkownika to już jest problem.
Próbuję:

TreeViewItem item = new TreeViewItem();
            var ddd = Drzewo.SelectedItem;
            
            item.Header = ddd;
            item.Items.Add("LA");
            Drzewo.Items.Add(item);

ale to wiadomo dodaje nowy element do drzewa, a nie o to chodzi.
Próbowałem również czegoś takiego:


var items = Drzewo.Items;
            foreach (TreeViewItem n in items)
            {
                if (n.Header == Drzewo.SelectedItem)
                {
                    n.Items.Add(item);
                }
            }

ale wyrzuca mi błąd: "Unable to cast object of type 'System.String' to type 'System.Windows.Controls.TreeViewItem'."

1
        <TreeView x:Name="listview" >
            <TreeViewItem Header="Item1"/>
            <TreeViewItem Header="Item2"/>
        </TreeView>
            TreeViewItem newItem = new TreeViewItem();
            newItem.Header = "nowyItem";
            TreeViewItem parent = listview.SelectedItem as TreeViewItem;
            // lub TreeViewItem parent = listview.Items[0] as TreeViewItem;
            parent.Items.Add(newItem);
0

Dzięki za odpowiedź. Oczywiście kod działa, ale tylko w przypadku gdy wartości "Item1" oraz "Item2" zostaną zadeklarowane w xaml. A jeśli przy uruchomieniu okna, drzewo jest puste i użytkownik sam "buduje drzewo od podstaw"?
Czyli np najpierw tworzę:

 Drzewo.Items.Add("A");
            Drzewo.Items.Add("V");

a potem, chcę każdy "rozbudować".
ok, poradziłem sobie

TreeViewItem item = new TreeViewItem();
            TreeViewItem item2 = new TreeViewItem();
            item.Header = "A";
            item2.Header = "V";
            Drzewo.Items.Add(item);
            Drzewo.Items.Add(item2);

Dziękuję za pomoc

0

Identycznie.
Masz pusty listView

TreeViewItem newItem = new TreeViewItem();
newItem.Header = "nowyItem";
listView.Items.Add(newItem);

Już masz jeden element, teraz dodajesz do niego następny:

TreeViewItem parentItem = listView.Items[0] as TreeViewItem;
TreeViewItem newItem = new TreeViewItem();
newItem.Header = "nowyItem";
parentItem.Items.Add(newItem);

itd

0

A jak uzyskuje się dostęp do "poditemów", tzn. stworzone zostało Drzewo:
1
1.1
1.2
1.2.1
1.3

2
2.1
2.2

i teraz chcę dostać się do elementu 1.2 lub 2.1. Jest jakaś ścieżka dostępu do elementów, jakieś indeksy? Szukam na msdn, ale nic takiego nie znalazłem. Chciałbym zrobić coś takiego, że jeśli są zaznaczone elementy 1,2.. to jakaś funkcja się wykonuje, jeśli 1.2,2.2 to inna, a jeśli 1.1.1 to jeszcze inna.
Robię w ten sposób:

       private void Drzewo_SelectedItemChanged(object sender, RoutedPropertyChangedEventArgs<object> e)
        {
            if (Drzewo.SelectedItem == Drzewo.Items[0])
            {
                MessageBox.Show("0");
            }
            else if (Drzewo.SelectedItem == Drzewo.Items[1])
            {
                MessageBox.Show("1");
            }

        }

to to odnosi się do kolejności elemntów głównych drzewa.

0
((Drzewo.Items[0] as TreViewItem).Items[1] as TreeViewItem).Ite... //itd

Ale to trochę kiepsko wygląda tyle rzutowania i ifów. Powiedz co za funkcja się wykonuje po zaznaczeniu, może da się to zrobić lepiej.

0

Funkcja, która odblokuje lub zablokuje button tzn. Button.IsEnabled=true/false; w zastosowaniu do kilku elemntów(przycisków).

1

A od czego zależy jakie buttony będą zmieniane?

Taki luźny pomysł, TreeViewItem ma właściwość Tag możesz tam wrzucić cokolwiek np podczas tworzenia nowych elementów (o ile robisz to w kodzie) możesz dać jakiś unikalny parametr do tej funkcji newTreeViewItem.Tag = 1; i później wywołać tą funkcje MyMethod((int)(Drzewo.SelectedItem as TreeVeiwItem).Tag) czy też wrzucić do właściwości Tag listę buttonów do zmiany.

0

Zależy to od "poziomu" zaznaczonego elementu w drzewku. Ok, zabieram się do pracy w takim razie. Dam znać jak poszło ;)
edit:
Powstało coś takiego:

private void Drzewo_SelectedItemChanged(object sender, RoutedPropertyChangedEventArgs<object> e)
        {
            var item = Drzewo.SelectedItem as TreeViewItem;
            if (Convert.ToInt16(item.Tag)==0)
            {
                MessageBox.Show("0");
            }
            else if (Convert.ToInt16(item.Tag) == 1)
            {
                MessageBox.Show("1");
            }
            else if (Convert.ToInt16(item.Tag) == 2)
            {
                MessageBox.Show("2");
            }
        }

i działa bardzo dobrze :) Oczywiście przy tworzeniu nowego itemu w odpowiednim miejscu drzewa ustawiam TAG jako wybrany int.

0

Powyższy kod możesz zrobić w pętli. A jeśli chcesz jedynie poziom na którym znajduje się twój element to lepsze by było coś takiego:

        int GetLevel(TreeViewItem item)
        {
            int lvl = 0;
            while (item.Parent != null)
            {
                if (item.Parent is TreeViewItem)
                {
                    item = item.Parent as TreeViewItem;
                    lvl++;
                }
                else
                    return lvl;
            }
            return lvl;
        }

Metoda zlicza ile parentów ma element podany w parametrze. Wywołanie:

MessageBox.Show(GetLevel(Drzewo.SelectedItem as TreeViewItem).ToString());
0

Jak dalej grzebie w tym treeview tym więcej potrzebuję. Zastanawiam się jeszcze jak:
1.Usuwać wybrane elementy z dowolnego poziomu, żeby nie usuwać hmm całej pozycji? czyli

1
1.1
1.1.1
1.1.2
1.2
1.3
2
2.1
dla tego przykładu chcę usunąć tylko element 1.1.2 oraz 2.1.
2. Jak dowolnie przesuwać elementy (może być buttonem) tzn. pozycja 1.1.1 była pod 1.1.2. Kombinować z indeksem?
3. Chcę zapisać całe drzewko żeby po ponownym uruchomieniu appki drzewko pojawiało się w ostatniej formie przed zamknięciem programu. Wymyśłiłem, że będę zapisywał strukturę drzewa do pliku xml, którą będę sobie potem z niego odtwarzał. Stworzyłem sobie tablicę stringów

 drzewkodozapisu = new string[10, 10, 10];

odzwierciedlającą poziomy drzewa. w pętli:

 foreach (var items in Drzewo.Items)
            {
                drzewkodozapisu[zmienna, 0, 0] = (Convert.ToString((items as TreeViewItem).Header));
                //MessageBox.Show((Convert.ToString((items as TreeViewItem).Header)));
                zmienna++;
            }

zapisuję sobie poziom 0. Pytanie- jak wejść do poziomu 1 dla itemu[0], itd?

0
            var item = (treeview.SelectedItem as TreeViewItem).Parent as TreeViewItem;
            if (item != null)
                item.Items.Remove(treeview.SelectedItem);
            else
                treeview.Items.Remove(treeview.SelectedItem);
  1. Zdaje się że tak, ale próbowałeś coś szukać w google w ogóle?
  2. http://www.codeproject.com/Articles/12606/Loading-and-Saving-XML-to-and-from-a-TreeView-Cont
0

Co do zapisywania do pliku drzewka, udało mi się to zrobić w następujący sposób:

int zmienna = 0;
            int zmienna2 = 0;
            int zmienna3 = 0;
            foreach (var items in Drzewo.Items)
            {
                drzewkodozapisu[zmienna, 0, 0] = (Convert.ToString((items as TreeViewItem).Header));
               // MessageBox.Show((Convert.ToString((items as TreeViewItem).Header)));
                zmienna++;
            }

                for (int i = 0; i < zmienna; i++)
                {
                    var dd = Drzewo.Items[i] as TreeViewItem;
                    foreach (var item in dd.Items)
                    {
                        drzewkodozapisu[i, zmienna2, 0] = (Convert.ToString((item as TreeViewItem).Header));
                        zmienna2++;
                       // MessageBox.Show((Convert.ToString((item as TreeViewItem).Header)));
                    }
                    for (int ii = 0; ii < zmienna2; ii++)
                    {
                        var ddd = dd.Items[ii] as TreeViewItem;
                        foreach (var itemss in ddd.Items)
                        {
                            drzewkodozapisu[i, ii, zmienna3] = (Convert.ToString((itemss as TreeViewItem).Header));
                            zmienna3++;
                           // MessageBox.Show((Convert.ToString((itemss as TreeViewItem).Header)));
                        }
                        zmienna3 = 0;
                    }
                    zmienna2 = 0;
                }


                XmlSerializer serializer = new XmlSerializer(typeof(string));
                Stream stream2 = new FileStream(@"C:\Tree.dat", FileMode.Create, FileAccess.Write, FileShare.None);
                foreach (var item in drzewkodozapisu)
                {
                    serializer.Serialize(stream2, item);
                }
                stream2.Close();

Następnie przy starcie programu odserializowuję plik tree.dat i wrzucam do kontrolki.
@dam1an googlowałem, ale pewnie słabo, bo nic nie znalazłem:) zaraz za to się będę zabierał.
Dodatkowo dodałem do drzewa właściwość ContexMenu, w którym mam opcję "Usuń" i przyszłościowo właśnie planuję jeszcze przesuwanie do góry i do dołu wybranego elementu. Funkcja usuń działa po rozwinięciu menu prawym przyciskiem i jej wybraniu, ale mam pytanie: Jak można zrobić żeby klikniecie prawym przyciskiem myszy rozwijało menu tylko i wyłącznie przy klikaniu w element drzewa(teraz gdziekolwiek kilknę rozwija mi się menu)?

0
if(e.Source is TreeViewItem)
{
    //wtedy wywołaj contextmenu
}

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1